
سیدطهحسین مدنی
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمندتحت نظارت و مدیریت روابط عمومی اندیشکده حکمرانی هوشمند

فرصت «COP» برای حمل و نقل پاک
ناترازی برق و حاملهای انرژی و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی در ایران بسیار جدی است. انرژی و حمل و نقل ایران بیشترین نقش را در آلایندگی دارند. بنابراین کشور ما باید از کنوانسیون تغییر اقلیم و کنفرانس سالانه «COP» درباره ضرورت ایجاد تغییرات اساسی در حمل و نقل و توسعه زیرساختهای تامین انرژی پاک مطالبهگری کند؛ چراکه با توجه به تحریمهایی که وجود دارد، به تنهایی قادر به حل این چالش نیست.

سیدطهحسین مدنی/ رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند: گزارش اخیر کمیسیون اصل ۹۰ به فرسودگی ۴۰ درصدی ناوگان باری کشور و نقش آن در انتشار آلایندهها اشاره دارد. این گزارش اعلام کرده که ۹۲ درصد جابهجایی بار کشور روی جادهها صورت میگیرد. این یعنی از ۵۰۰ میلیون تن بار سالانه کشور، بیش از ۴۵۰ میلیون تن توسط ناوگان جادهای حمل میشود. از طرفی سوختن هر ۱۰۰۰ لیتر گازوئیل، ۲.۶ کیلوگرم دیاکسید کربن تولید میکند و از سوی دیگر مصرف سوخت ناوگان جادهای برای حمل بار حدود ۱۰ برابر حمل و نقل ریلی است. این یعنی ناوگان جادهای ۱۰ برابر ناوگان ریلی دیاکسید کربن آزاد میکند. بنابراین ایران در بخش حمل و نقل ابتدا به تغییر شیوه حمل و نقل بار از جادهای به ریلی نیاز دارد و پیشنیازهای تحقق این مساله نیز میتواند با استفاده از تریبونهای سالانه COP برای جلب مشارکت بینالمللی در قالب کنوانسیون تغییر اقلیم محقق شود.
دیدگاه شما