بازگشت به دوران خودروهای دپویی

تصاویر ماندگاری خودرو در پارکینگ‌ها هرچند وقت یک‌بار رسانه‌ای می‌شود که به‌اعتقاد کارشناسان در اغلب موارد یا خودروساز منتظر افزایش نرخ کارخانه‌ای و فروش خودروها به نرخ جدید است یا خودروها در مرحله حمل قرار دارند. در این ببین عدم‌تجاری‌سازی خودروها از مهم‌ترین دلایلی است که معمولا در صورت‌های مالی خودروسازان به‌چشم می‌خورد. وقتی خودرویی به مرحله تجاری‌سازی نمی‌رسد یعنی ناقص تولید شده است و در قطعات کسری دارد.

رسوب ۳۰ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان!
بازگشت به دوران خودروهای دپویی

بنابراین اگر خوش‌بین باشیم، باید بگوییم خودروسازان واقعا با کسری قطعه مواجه شده‌اند، اما اگر با عینک بدبینی بنگریم، به‌نظر می‌رسد خودروسازان منتظر دریافت مجوز افزایش نرخ هستند تا خودروهای خوابیده در پارکینگ‌ها را تجاری‌سازی کرده و روانه بازار کنند. به هر حال آنچه از وضعیت عملکرد خودروسازان جلب‌توجه می‌کند، بازگشت خودروهای دپویی و ناقص است؛ چالشی که دولت سیزدهم سعی کرد آن را حل کند و حتی میزان تولید خودروهای ناقص را در مقطعی به‌صفر رساند، اما حالا به‌نظر می‌رسد سیاست‌ها در این بخش موقتی بوده و باز هم شاهد تولید خودروهای ناقص و دپوی خودرو در پارکینگ خودروسازان به بهانه‌های مختلف هستیم. در این گزارش به دلایل این پدیده پرداخته است.

(…..) سیدطه‌حسین مدنی تصریح کرد: ما طی سال‌های اخیر، صنعت خودروسازی خود را با کشوری چون کره‌جنوبی مقایسه کرده‌ایم. این کشور طی چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در صنعت خودروسازی داشته است. امروز این مقایسه به خودروسازی چین هم سرایت کرده است. خودروهای چینی تا همین دهه ۹۰ هم موردتوجه مردم ایران نبود و حتی بسیاری از مردم، خودروهای داخلی را به خودروهای چینی ترجیح می‌دادند.

اما این کشور با حمایت از صنعت خودروسازی خود، طی یک دوره محدود، کار را به‌جایی رسانده است که شرکت‌هایی چون چانگان، FAW، GAC، BYD و… بخش بزرگی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده‌اند، برخی شرکت‌های بزرگ و مطرح خودروساز دنیا را خریداری کرده و تنه به تنه شرکت‌های باسابقه و اصیل جهانی حرکت می‌کنند.

رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند ادامه داد: فراموش نکنیم، زمانی نه‌چندان دور خودروهای چینی موردتمسخر بسیاری از مردم بود. اما امروز، افکار عمومی که زمانی صنعت خودروسازی کشور را با کره‌جنوبی مقایسه می‌کرد؛ با نگاه به تولیدات بی‌کیفیت داخلی، در حسرت خودروهای چینی مانده است.