
سیدطهحسین مدنی
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمندتحت نظارت و مدیریت روابط عمومی اندیشکده حکمرانی هوشمند

کریدور رقابت صنعت هوایی
صنعت هوایی ایران در حال حاضر با چالشهای ساختاری متعددی از جمله فرسودگی ناوگان، بهرهوری پایین فرودگاهها، شرکتهای هوایی کوچک و وابستگی شدید به دولت روبهروست. این مسائل در کنار سرمایهگذاری ناکافی و فرسودگی زیرساختها موجب شده تا صنعت هوایی ایران نسبت به کشورهای منطقه از جمله امارات، قطر و ترکیه، به شدت عقب بماند و سهم ناچیزی در تولید ناخالص داخلی داشته باشد. با توجه به بررسیها، این عقبماندگی ساختاری، نیازمند اصلاحات گستردهای در حوزه زیرساخت، مدیریت، قوانین و سیاستگذاری است.

بانک جهانی رتبه وضعیت حملونقل سال گذشته ایران را ۱۲۳ جهان و همرده با قرقیزستان، سوریه و یمن اعلام کرد. در رتبهبندی منطقهای هم ایران با قرار گرفتن در رتبه پانزدهم فقط از افغانستان وضعیت بهتری دارد. سیدطهحسین مدنی، رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند با اعلام این مطلب در گفتوگو با «دنیایاقتصاد» اظهار کرد: بانک جهانی هر ساله سیستمهای حملونقل کشورهای جهان را بر اساس شاخص عملکرد لجستیک، ارزیابی میکند. این شاخص بر اساس زیرساختهای حملونقل، هزینه، زمان و توان انجام کار به دست میآید. وی با اشاره به تاریخچه ورود هواپیما به کشور گفت: سال ۱۲۹۲ یعنی ۱۰ سال پس از اینکه برادران رایت با هواپیما پرواز کردند؛ اولین هواپیما یا به تعبیر آن زمان «طیاره» در آسمان ایران به پرواز درآمد تا احمدشاه قاجار از ذوق دیدن این صحنه، با خلبان لهستانی عکس بگیرد. ۹ سال بعد ایران اولین هواپیمای نظامی-ترابری خود را از آلمان خرید و نهایتا اولین فرودگاه ایران در منطقه مهرآباد در سال ۱۳۰۳ احداث شد.
[….] وی افزود: به عنوان نمونه در حال حاضر دو هواپیما با کد EP-ZAG و EP-ZAM در ناوگان یکی از شرکتهای هوایی فعال است که اولین پرواز آنها به سال ۱۳۶۵ بازمیگردد. از جمله حوادث پیش آمده برای هواپیمای EP-ZAM این شرکت میتوان به فرود اضطراری به دلیل آلارم آتش هنگام پرواز تهران-ماهشهر در ۱۸ فروردین ۱۳۹۴، نقص فنی و بازگشت به فرودگاه اهواز در ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ و نقص فنی و بازگشت به فرودگاه کرمان هنگام پرواز به سمت تهران در ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ و کشیده شدن شکم هواپیما روی باند فرودگاه مشهد به دلیل نقص فنی در لندینگگیر و توقف در انتهای باند در ۵ دی ماه ۱۴۰۱ و بازگشت به کار در روز ۷ دی ماه ۱۴۰۱ اشاره کرد. EP-ZAG هم در تاریخ ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ در حالی که قرار بود پرواز تهران به مشهد را انجام دهد، هنگام تیکآف، به علت بالا رفتن دمای موتور از برخاستن انصراف داده و به رمپ بازگشت.
دیدگاه شما