
سیدطهحسین مدنی
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمندتحت نظارت و مدیریت روابط عمومی اندیشکده حکمرانی هوشمند

آزادسازی بلیت پرواز بدون آزادسازی قیمت سوخت هواپیما بررسی شد؛ منتفع یارانه هوایی؛ دولت یا مردم؟
بحث آزادسازی بلیت هواپیما و تلاش شرکتهای هواپیمایی برای ادامه افزایش قیمت یکی از مهمترین خبرهای این روزهاست که مسوولان سه قوه هم به آن واکنش نشان دادهاند. در این میان برای بسیاری این پرسش ایجاد شده که چرا صنعت هوایی ایران که از یارانههای دولتی متعدد و سنگینی برخوردار است باید تا این حد پیگیر آزادسازی قیمت باشد و با وجود فروش بلیت با قیمتهای بالاتر از نرخ مصوب، همچنان بر افزایش قیمت اصرار کند. اخیرا نیز دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادعاهایی را درباره یارانه سوخت، هزینه پرواز، قیمت بلیت با وجود حمایتهای دولتی و امکان واردات هواپیماهای نو مطرح کرده که قابل بحث به نظر میرسد. «دنیایاقتصاد» در گفتوگو با سیدطهحسین مدنی، رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند، به بررسی این مسائل پرداخته است.

سیدطهحسین مدنی، رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند، درباره این گفته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی به «دنیایاقتصاد» اظهار کرد: میتوان به این ادعا با مقایسه قیمت بلیت شرکتهای خارجی با استفاده از یارانههای سوخت و نیروی کار ارزانقیمت در اختیار شرکتهای داخلی پاسخ داد. در شرایط برابر با شرکتهای ایرانی، شرکتهای خارجی حدودا ۲۰درصد بهرهوری بالاتری دارند و میتوانند در صورت استفاده از یارانه و نیروی کار ارزان ۳۰درصد حاشیه سود بالاتری کسب کنند.
دیدگاه شما