
سیدطهحسین مدنی
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمندتحت نظارت و مدیریت روابط عمومی اندیشکده حکمرانی هوشمند

تخریبچی راهها
راهها یکی از گرانترین زیرساختهای کشور ما هستند که برای احداث آنها مبالغ هنگفتی هزینه شده است. جدا از هزینههای مطالعاتی، زیرسازی و نصب علائم و تجهیزات، آسفالت هر کیلومتر راه بین ۳۰ تا ۴۰ میلیارد ریال هزینه دارد. علاوه بر هزینه اولیه ساخت راههای کشور، سالانه ارقام بسیار زیادی هم برای نگهداری این راهها از جمله نوسازی روکش آسفالت صرف میشود و این فرصت صادرات قیر را هم از کشور میگیرد.

سیدطهحسین مدنی رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند، درباره تکیه بخش حمل بار کشور بر جادهها، با بیان اینکه طبق برنامه ششم قرار بود 30درصد بار کشور به صورت ریلی جابهجا شود اما این رقم در پایان برنامه از هشتدرصد فراتر نرفته و سهم جابهجایی جادهای بسیار بالاست؛ گفت: این وضعیت در کنار حمل غیراستاندارد بار و اضافه بار توسط کامیونها، سالانه منجر به تخریب حدود 13هزار کیلومتر از راههای کشور و تحمیل هزینه بیش از 6.7 همت برای بازسازی آنها میشود. حملونقل ریلی یکی از گزینههایی است که میتواند از بروز این خسارات و هزینهها جلوگیری کند به طوری که اگر طبق برنامه ششم توسعه سهم راهآهن از حمل بار به 30درصد میرسید؛ میتوانستیم فقط با رفع معضل اضافه بار کامیونها، با کاهش آسیب به 2900 کیلومتر از جادهها معادل 1.5 همت خسارت را کمتر کنیم.
دیدگاه شما